Zorginfarct steeds duidelijker zichtbaar onder cliëntondersteuners, tijd voor actie!
MEE NL brengt nieuwe
signaleringsrapportage uit
Het zorginfarct is niet iets van de toekomst, maar is dagelijkse realiteit:
de wachtlijsten voor voorzieningen van zorg en ondersteuning zijn lang,
passende zorg en ondersteuning is beperkt beschikbaar en de meervoudige
problematiek is fors toegenomen. Hiermee staat ook de kwaliteit en de toegang tot
cliëntondersteuning onder druk. Dit blijkt uit onderzoek van MEE NL over 2022.
De uitkomsten van het onderzoek zijn verwerkt in een signaleringsrapportage. Hierin
noemen we de belangrijkste knelpunten vanuit het perspectief van de
cliëntondersteuner en de cliënt. Want cliëntondersteuners staan aan de poort van
de toegang tot zorg en ondersteuning. Zij helpen mensen de weg vinden door het
zorglandschap heen. Wie weten er nu beter wat er speelt in de dagelijkse praktijk?
Bijna 400 cliëntondersteuners van MEE hebben daarom meegedaan aan het
onderzoek en ons voorzien van waardevolle input en inzichten. De rapportage
werd op 25 januari overhandigd aan Fonda Sahla, Tweede Kamerlid van D66.
Belangrijkste knelpunten
Onze cliëntondersteuners ervaren de druk in het zorgsysteem. Uit het onderzoek blijkt dat zij en hun cliënten dagelijks tegen de volgende knelpunten aanlopen:
1. Cliënt is de dupe van wet- en regelgeving
2. Zorg en ondersteuning niet beschikbaar
3. Forse toename meervoudige problematiek
4. Kwaliteit van cliëntondersteuning staat onder druk
5. Toename werkdruk cliëntondersteuners
6. Knelpunten hebben weerslag op professionals
Bekijk signaleringsrapportage op onderstaande link:
signaleringsrapportage MEE NLMEE_NL_003-23_Signaleringsrapportage.pdf