Clientondersteunig vanuit MEE: Ervaring van moeder en dochter bij de aanvraag voor WLZ indicatie
Het eerste contact:
Onlangs heeft de moeder van een dochter zich aangemeld bij het servicepunt van MEE voor cliëntondersteuning bij de aanvraag van de Wet langdurige zorg (WLZ). De aanvraag was eerder al twee keer afgewezen en de moeder had geen duidelijkheid over hoe ze bezwaar moest maken.
De bezwaartermijn was inmiddels verstreken, waardoor de situatie aanvankelijk onzeker leek. Na doorvragen en het in kaart brengen van de zorgbehoefte, besloten we samen om de aanvraag opnieuw in te dienen.
De moeder vroeg ook hoe snel ze de WLZ aanvraag konden indienen. We gaven aan dat wij geen invloed hebben op de uiteindelijke indicatie, maat dat we wel zorgvuldig met de aanvraag om willen gaan. We hebben de situatie van de dochter grondig in kaart gebracht en alles zorgvuldig onderbouwd.
De vraag was niet alleen of de WLZ nodig was, maar vooral waarom er 24 uurszorg nodig is in dit specifieke geval. Het was een spannend proces voor zowel moeder als de dochter, maar uiteindelijk waren ze erg tevreden over de ondersteuning die ze van MEE hebben ontvangen. Ze gaven aan dat het voor hen waardevol was dat de cliëntondersteuner goed luisterde en de situatie en zonder haasten in kaart bracht. Bij cliënt is de Wet Langdurige Zorg indicatie (WLZ) toegekend. De indicatie is verstrekt op basis van de blijvende behoefte aan 24 uurszorg.
Hoe nu verder:
Gedurende het proces hebben we zorgvuldig het tempo van de moeder en dochter gevolgd. Zeker wanneer er sprake is van een verstandelijke beperking, is het essentieel dat de cliëntondersteuner rustig en geduldig is. Door onze bereikbaarheid, geduldige houding en het goed afstemmen van de zorgvraag, gaven we hen het vertrouwen dat ze nodig hadden om verder te kunnen.
Daarnaast heeft mijn collega van het WLZ team, ondersteuning geboden bij het verdere proces. Samen met moeder kijkt de collega nu naar een passende woonplek voor de dochter, zodat de zorgbehoefte in de toekomst goed kan worden ingevuld.
Jasmina Gutic, cliëntondersteuner bij MEE De Meent Groep
MEE helpt mensen met een beperking en hun naasten bij vragen of problemen die ontstaan door hun beperking. Gratis en zonder verwijzing. Heb jij een vraag aan MEE? Bel 088 465 35 55 of stuur een email