De Telefooncirkel,
Interview met mevrouw Teunissen.
Mevr. Teunissen is 82 jaar en woont vanaf januari dit jaar in een appartement in Boxmeer met een mooi uitzicht op het park. Sinds 2022 maakt zij gebruik van de telefooncirkel. De telefooncirkel is een dienst van Welzijn Ouderen Boxmeer met vaste vrijwilligers.
Van samenwonen naar nu alleen verder
“Ik heb 59 jaar samengewoond, alles samen met mijn man gedaan, nooit ben ik alleen geweest. Ik kom uit een gezin van tien kinderen”. Ze is met haar tweelingzus de oudste van het gezin.
“Van huis uit ben ik getrouwd. Wij kregen drie kinderen, die nu verspreid over het land wonen.
Na zoveel jaren samen te hebben geleefd, en nu alleen verder…”
Waarom gekozen voor de telefooncirkel?
Op de vraag hoe ze in aanraking is gekomen met de Telefooncirkel zegt mevr.: ‘Ik las erover in de regionale krant, op de seniorenpagina. Ik heb hartklachten en dacht soms, ik kan zo neervallen, dat maakte mij onrustig. Het leek mij verstandig om dagelijks contact met mensen te hebben. Ik kende niemand die ook deelnam aan de telefooncirkel. Maar ik heb mij aangemeld. Je leert elkaar steeds beter kennen, dat is fijn’, aldus mevr. Teunissen, die nu twee jaar deelneemt aan de telefooncirkel.
Hoe werkt een telefooncirkel?
“Als kennismaking komt de coördinator op bezoek, en die legt uit hoe de cirkel werkt. Mijn dochter was erbij. De andere kinderen waren er ook blij mee.
Mevr. Teunissen wordt op werkdagen om 9.00 gebeld door een vrijwilliger van de Telefooncirkel. “Goeiemorgen, hoe voel je je vandaag”? En na een kort babbeltje, belt mevr. zelf de volgende van de cirkel. Tot de cirkel rond is.
Iemand spreken en elkaar ontmoeten
Mevr. Teunissen geeft aan dit fijn te vinden, een fijn begin van de dag. Je krijgt hartelijkheid en kunt zelf ook iemand blij maken met jouw gesprekje. Het voelt veilig en het is meteen een mooi tijdstip om op te staan.
Ook de ontmoetingsbijeenkomsten met de deelnemers, die twee of drie keer per jaar georganiseerd worden door de vrijwilligers, vindt mevr. fijn. “Dan zie je wie achter de stem zit, je leert de andere deelnemers én ook de vrijwilliger kennen, dat maakt het warmer”.
Ik doe wat ik kan én wil
Mevr. brengt haar dagen verder rustig door. Ze leest en kijkt tv.
Ook krijgt ze of gaat ze regelmatig op bezoek. Ondanks dat ze hulp in de huishouding heeft, doet ze nog veel dingen zelf. Boodschappen blijft ze doen zolang dat kan. “Dat wil ik zelf blijven doen, ik heb wel minder kracht, maar dat wil ik behouden”, zegt ze hierover. Ze is gelukkig nog redelijk mobiel, maar ’s avonds wel moe.
Fijne contacten
Ze heeft goed contact met haar kinderen en familie en die haar – indien nodig – helpen. In de buurt waar ze woont, wordt af en toe wat georganiseerd, zoals “uit op Zondag” waar mevr. erg van kan genieten. “Als ik kan ga ik erheen. Dit is zo gezellig, dit breekt het weekend. Ook ontmoet ik weer mensen die ik nog niet kende, waardoor een mooi contact kan ontstaan”, zegt ze lachend.
Advies: kom erbij
Op de vraag of ze de telefooncirkel aanraadt en aan wie, reageert ze: “Jazeker,
je kunt je soms eenzaam voelen, met de telefooncirkel heb je een betere start van de dag”.
Ik zou het niet meer willen missen, voor meer mensen kan dit fijn zijn, mensen die alleen wonen geeft het een veilig gevoel”!
Het is een handreiking naar mensen die zich alleen voelen.
Meer bekendheid geven aan de telefooncirkel
Vele vrijwilligers hebben contacten met ouderen, die misschien niet op de hoogte zijn van deze mooie ondersteunende dienst. Maak het met hen bespreekbaar en wijs hen op de mogelijkheden. We gunnen iedere oudere toch een mooi begin van de dag!
Voor meer informatie of aanmelden kunt u contact opnemen met:
Nelly boom, telefoonnummer: 06-23437151 of mailen naar
Tonnie Cremers: